Papieren gebeurtenissen: Marinus Boezem




Marinus Boezem Paper Events 1970
(met plastic hoes, zonder plastic hoes en een fragment)
Vanaf eind jaren zestig liggen aan het werk van Marinus Boezem conceptuele basisconcepten ten grondslag. Boezems oeuvre vertoont geen stilistische eenheid, maar er zijn wel conceptuele zwaartepunten in te onderscheiden, waarvan zijn preoccupatie met de context en ruimte, in zowel letterlijke als figuurlijke zin, de belangrijkste zijn. Daarnaast is het werk van Boezem veelal opgebouwd rondom polaire begrippen als zichtbaar versus onzichtbaar, objectmatig versus contextueel en perceptueel versus conceptueel. Het reeds bestaande, onzichtbaar aanwezige wordt door een (contextuele) ingreep bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt in het kunstenaarsboek Paper Events (Multi Art Press Antwerpen 1970 oplage 250 gen./ges.). De ontvanger van dit boek wordt als medespeler betrokken in de totstandkoming van het beoogde kunstwerk. Het kunstwerk ontstaat pas door ingrepen van de beschouwer.

Het boekje van 15 pagina's met geperforeerde scheurlijn zit in een plastic hoes waarop per pagina staat aangegeven wat er met die pagina moet gebeuren:

p.  3 knippen
p.  5 kreuken en wegwerpen
p.  7 knippen
p.  9 inscheuren
p. 11 in water leggen
p. 13 in open venster hangen
p. 15 resten van het boek verbranden en bewaren in hoes

Het boekje wordt per bladzijde bewerkt, aangetast en ten slotte vernietigd door sculpturale handelingen en natuurlijk processen, op de achtergrond geregisseerd door de kunstenaar (bron: Boezem uitgeverij Thoth Bussum 1999).

Vanaf begin jaren ’70 runden vormgever en kunstenaar Paul Ibou samen met Liliane Staal in Antwerpen de alternatieve uitgeverij Multi Art Press (International) met edities, boeken en multiples van ondermeer Marinus Boezem, Ad Dekkers, César Bailleux en herman de vries.

Paper Events in de staat nadat de acties zijn uitgevoerd
(uit de verzameling Van Abbemuseum Eindhoven)

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...